Partnerkeuze bepalend voor soort innovatie

Het gouden ei

Wanneer bedrijven willen innoveren kunnen ze gaan samenwerken met andere bedrijven. Promovendus Thijs Habets, van onderzoeksinstituut IGS van de Universiteit Twente, onderzocht de samenwerking tussen complementaire bedrijven en tussen bedrijven en hun leveranciers. Complementaire bedrijven leveren verschillende diensten of producten aan dezelfde klanten. Denk bijvoorbeeld aan koffie en koffiezetapparaten. Habets’ conclusie luidt: wanneer complementaire bedrijven samenwerken, levert dit meer innovaties op. Echter, een samenwerking tussen een bedrijf en zijn leveranciers levert innovaties op die sneller op de markt gezet kunnen worden.

Habets voerde zijn onderzoek uit binnen Nederlandse grafiemediabedrijven. Binnen deze sector zag hij dat toeleveranciers met name bijdragen aan het optimaliseren van het productieproces. Dit in tegenstelling tot de complementaire bedrijven. Samenwerking met deze bedrijven leidde tot werkelijk vernieuwende producten. Habets beschrijft in zijn proefschrift het voorbeeld van een drukkerij gespecialiseerd in het printen van acceptgiro’s. Dit bedrijf gaat samenwerken met een incassobureau. Samen kunnen ze postorderbedrijven, hun gezamenlijke klanten, nog beter van dienst zijn.

Hechte relaties

Habets keek ook naar de soort relatie die bedrijven met elkaar hebben. Hij richtte zich hierbij op de hechtheid van de relatie en het kennisniveau van beide partners. Habets: “Een opvallende conclusie is dat wanneer een bedrijf een sterke relatie heeft met een toeleverancier, dit juist een negatieve invloed heeft op de toegevoegde waarde van de innovaties en op het aantal vermarkte innovaties. Tegelijkertijd leidt een hechte relatie met een complementair bedrijf juist tot een hogere toegevoegde waarde en een kortere ontwikkeltijd van de innovaties.” Habets heeft hiervoor de volgende verklaring: “Complementaire bedrijven bezitten andere kennis en moeten, om te kunnen innoveren, meer afstemmen en dus nauw met elkaar samenwerken. Een hechte relatie is daarvoor heel belangrijk. Bedrijven die samenwerken met hun toeleveranciers zitten veel meer op een lijn, vooral als ze een sterke relatie met elkaar hebben. Dit komt niet ten goede aan hun vermogen om te innoveren.”

Samenwerkingspartner

Het proefschrift van Habets geeft bedrijven inzicht in de rol van toeleveranciers en complementaire bedrijven bij innovatie. Habets: “Mijn onderzoek geeft innoverende bedrijven de mogelijkheid om meer gericht op zoek te gaan naar de juiste samenwerkingspartner. Wanneer bedrijven hun innovatie vooral snel op de markt willen zetten, is samenwerking met een toeleverancier de beste keuze. Voor meer waardecreatie, kunnen bedrijven beter de samenwerking aangaan met een complementair bedrijf.”

Thijs Habets voerde zijn promotieonderzoek uit binnen onderzoeksinstituut IGS van de Universiteit Twente, onder begeleiding van prof. dr. A.J. Groen. Bron.

Redactie | 05-12-12 | 09:34 | Link




Plaats een reactie