Get Social in Business – social media op het werk

Get social in business van Jeanet Bathoorn

Ook de metaalverwerkende industrie kan er niet meer om heen: de opkomst van sociale media binnen de bedrijfsvoering. Maar hoe zet je sociale media optimaal in? In het boek Get Social in Business laat Jeanet Bathoorn zien welke mogelijkheden en kansen sociale media bieden op en in het werk.

Generatiedenken

Het boek trapt af met een beschouwing over arbeidersgeneraties in relatie tot mediagebruik. Oudere generaties zijn opgegroeid met het denkbeeld “kennis is macht”. Ze hebben de zwart-wit televisie zonder afstands-bediening en grijze telefoons met draaischijf meegemaakt. Jongere generaties kennen deze niet meer, laat staan de beperkingen ervan. Zij hebben nooit een tv hoeven te delen of om toestemming moeten vragen om te bellen met vrienden. Nee, zij zijn gewend om altijd en overal online te kunnen zijn. Zij groeien op met het denkbeeld “kennisdeling is macht”.

Generaties die nu opgroeien en de arbeidsmarkt betreden nemen hun eigen sociale media mee. Zij profileren zich op netwerksites door te vertellen wat ze kunnen en voor wie ze werken. Door de markt te monitoren zijn ze altijd op de hoogte van actualiteit, trends en (verkoop)kansen – voor zichzelf en voor de organisatie.

Uit deze generatie komen je toekomstige opdrachtgevers en medewerkers voort. Wil je als (metaal)bedrijf deze generatie bereiken of wil je als organisatie er je voordeel mee doen? Door bijvoorbeeld personeel te laten fungeren als ambassadeurs? Dan is adoptie van sociale media een vereiste. En dit boek biedt dan de juiste handvatten om de eerste stapjes met sociale media op de werkvloer succesvol te maken.

De socialmedia-ijsberg

Veel bedrijven roepen “iets met sociale media te willen doen”. Maar hoe geef je die ambitie handen en voeten? De zogenaamde socialmedia-ijsberg geeft een tipje van de sluier.

Stel doelen (meer bekendheid van product x onder doelgroep y), creëer draagvlak voor gebruik sociale media op de werkvloer, identificeer belanghebbenden (ook buiten de organisatie), analyseer je doelgroepen (met wie gaat de organisatie de dialoog aan?), plan de inhoud (waarover gaat de organisatie communiceren?), meten van inspanningen, stel behoeften vast (welke informatie wil de organisatie uit sociale media halen?), onderzoek (pionier en zoek trends), monitor (webcare) en maak beleid en voorzie in training en ondersteuning.

Social media ijsberg

Strategische doelen vastgesteld? Dan is het tijd om te starten met sociale media toepassingen. In de afbeelding “het topje van de ijsberg” en – om eerlijk te zijn – daarop ligt ook de nadruk en de kracht van dit het boek.

Het boek Get Social in Business in vogelvlucht

Het boek hanteert met een praktische inslag een duidelijke middelen-benadering. Elk hoofdstuk behandeld het zakelijk gebruik van een specifieke toepassing, waaronder LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+. Maar geeft ook nuttige informatie over minder bekende toepassingen als Foursquare, Pinterest en QR-codes. Verder wijst het de weg in het gebruik van handige filter- en sorteertools, het starten van een blog en het monitoren van al die sociale media.

Kans maken op een gratis exemplaar?

In samenwerking met uitgeverij Scriptum mag demetaal.nl een exemplaar weggeven. Binnenkort start demetaal.nl met ‘sterke staaltjes’, een gloednieuwe sectie waarin bedrijfspresentaties en sociale media met elkaar vervlechten. Om interesse hiervoor te peilen hebben een we een voorinschrijving geopend. Schrijf uw organisatie voor 9 maart in en vertel ons gerust hoe uw organisatie sociale media zou willen inzetten.


[poll id=”7″]

Redactie | 06-02-13 | 07:53 | Link




Plaats een reactie