Dit mechanisme veranderde de wereldeconomie

Twist lock

Heb je ooit gehoord van de twist-lock? Waarschijnlijk niet, tenzij je stuwadoor bent. Toch is het dit kleine metalen mechanisme dat het mogelijk maakt om transportcontainers te stapelen in vrachtschepen groter dan complete flats. En dat dankzij een relatief onbekende engineer uit Californië.

Al onze bezittingen komen voort uit een groot wereldwijd netwerk van leveranciers die wat transport betreft voor 90% afhankelijk zijn van een mechanisme dat omstreeks 1950 is ontstaan. De verantwoordelijke hiervoor was Keith Tantlinger. Tantlinger was een levenslange Californiër die de Tweede Wereldoorlog doorbracht met het ontwerpen van gereedschap waarmee de B-17 bommenwerpers werden gebouwd.

Na de oorlog stopte Tantlinger met het ontwerpen van vliegtuigen en begon hij met het ontwerpen van nieuwe techniek – in beginsel met transportcontainers. In die tijd werden containers van verschillende materialen gemaakt en elk type kende een eigen koppelsysteem. Het uitlanden van vracht verliep traag, moest voorzichtig en maakte het erg inefficiënt. Tantlinger had een beter idee: standaardiseer de containers zodat ze in één zwiep van de boot naar de truck kunnen worden getild.

Een gestandaardiseerde container is slechts een vat. Het meest belangrijkste aspect is het stapelen van containers. Het is immers de kunst om zoveel mogelijk containers te plaatsen op een vrachtschip; niet alleen naast elkaar maar ook bovenop elkaar. Zodoende ontwierp hij in 1960 een briljant maar eenvoudig en bijna onverwoestbaar mechanisme waarmee containers snel en veilig aan elkaar vergrendeld kunnen worden. Het werd de twist-lock genoemd en zag er zo uit:

Het is vergelijkbaar met een gemiddeld computerslot, maar dan ook sterk genoeg om gigantische landingen te stabiliseren. Het mechanisme kent twee delen: een “vrouwelijk” gedeelte, dat is geplaatst in elke hoek, en een “mannelijk” gedeelte die beide, met een 90 graden draai, verbindt. Het is een klein idee, doch enorm belangrijk voor de industrie. Hiermee kunnen transportcontainers vlot worden gestapeld zonder zijdelingse dwarssteun.

Hoewel enkele versies van deze sloten nog menselijke arbeid voor het vastklikken vereisen, zijn er ook volledig geautomatiseerde sloten die automatisch op de juiste plek klikken en sluiten. Niet alleen heeft het mechanisme van Tantlinger zijn uitwerking gehad op de transport, ook op de werkgelegenheid in de havens. Bron: Gizmodo.

Redactie | 26-02-14 | 18:24 | Link




Plaats een reactie