Innovatieprogramma’s voor mkb maakindustrie richten zich meestal op verkeerde bedrijven

Het gouden ei

Innovatieprogramma’s voor het mkb in de maakindustrie ondersteunen meestal bedrijven die al succesvol innoveren. Dat leidt nauwelijks tot extra innovatie, constateert een ‘working paper’ van UNU-MERIT naar de effectiviteit van innovatieprogramma’s in 7 Europese landen.

Volgens de studie kunnen overheden zich beter richten op het mkb dat nog onvoldoende innoveert, c.q. waarin innovatie nog de meeste winst kan opleveren. Hiertoe doet het rapport een aantal beleidsaanbevelingen. Een tweede rapport van UNU-MERIT constateert dat het innovatiebeleid voor de kleine en middelgrote maakindustrie zich beter kan richten op proces- dan op productinnovatie. Ook marketing- en organisatorische innovatie is van belang, in combinatie met internationalisering, design en samenwerking.

Working paper UNU MERIT – 1 (pdf)
Working paper UNU MERIT – 2 (pdf)

Redactie | 12-06-14 | 22:51 | Link




Plaats een reactie