Staal in bruggen duurzamer dan kunststof

Een brug slaan...

Als constructiemateriaal voor bruggen is staal meer dan twee keer zo duurzaam als kunststof. Dat blijkt uit een onafhankelijke vergelijkende studie in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl, voorheen Agentschap NL). De studie ‘Vergelijkende Levenscyclusanalyse Bruggen’ is uitgevoerd door milieuadviesbureau Beco en is tot stand gekomen met inbreng van alle materialenproducenten (hout, beton, kunststof en staal). Dit onderzoek corrigeert een uit 2009 daterende studie, die eenzijdig vanuit de kunststofsector was uitgevoerd en aantoonbaar foutieve uitgangspunten en informatie bevatte.

Er is gekeken naar de constructie van een verkeersbrug en van een fietsbrug. Bij de verkeersbrug scoorde staal het beste. De lage milieuvoetafdruk is met name te danken aan het lage gewicht en de uitstekende recyclingeigenschappen van staal. Ten opzichte van kunststof is de milieuvoetafdruk van een stalen verkeersbrug maar liefst 60% lager. Bij de fietsbrug kwam hout als beste uit de bus, gevolgd door staal, beton en (op afstand) kunststof.

Materialeninkoop projecten

“De uitkomst van dit onderzoek is van groot belang voor ontwerpers en architecten, bouwondernemingen en degenen die verantwoordelijk zijn voor materialeninkoop bij projecten”, aldus Bauke Bonnema, General Manager van het Construction Centre NL van Tata Steel. “Duurzaamheid is namelijk een steeds belangrijker onderdeel in de materiaalkeuze bij bouwwerken. Dit onderzoek bevestigt dat staal een uiterst duurzaam materiaal is. En maar liefst meer dan tweemaal zo duurzaam is als composiet. Wat veel mensen niet beseffen is dat staal oneindig recyclebaar is zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. Sterker nog: van gerecycled staal kun je staal maken van een hogere kwaliteit dan het oorspronkelijke staal. Dat is een uniek kenmerk van staal. Hout en kunststof worden aan het einde van hun levensduur verbrand en beton wordt gedowncycled tot puin. Staal kan worden hergebruikt of gerecycled en daarbij dus zelfs geupcycled. We willen als maatschappij meer richting een circulaire economie. Daarom is bij deze studie dan ook naar de hele levenscyclus van de verschillende materialen gekeken. Dat is noodzakelijk voor een goed gewogen oordeel over de duurzaamheid van materialen. Staal blijft voortdurend onderdeel uitmaken van de kringloop en is daarmee een perfect circulair materiaal”, aldus Bonnema.

Lichtgewicht staal

De geavanceerde staalsoorten van tegenwoordig zijn uiterst licht. Met staal kan een brug een factor 4 tot 8 keer lichter worden geconstrueerd dan met beton. De stalen brug evenaart wat gewicht betreft zelfs de kunststofvariant. Moderne staalsoorten zijn namelijk én lichter én sterker. Vandaag de dag zou je bijvoorbeeld met de hoeveelheid staal die in de Eiffeltoren is verwerkt drie Eiffeltorens kunnen bouwen.

Uitvoering studie

De nieuwe studie is uitgevoerd door milieuadviesbureau Beco. De correctheid en objectiviteit van de uitgangspunten en de resultaten van de studie zijn getoetst door een begeleidingscommissie, met daarin experts op het gebied van bouw en duurzaamheid van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Rijkswaterstaat, BAM InfraConsult en het Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie (NIBE). Het onderzoek is gereviewed door de Interfacultaire Vakgroep Milieukunde Universiteit van Amsterdam (IVAM).

De resultaten van het onderzoek (PFD) zijn te vinden op de website van RVO.

Redactie | 29-06-14 | 10:24 | Link




Plaats een reactie