Boekrecensie: De rampondernemer (in de metaal)

De rampondernemer

Frank Krake is voormalig (metaal)ondernemer in de tuinmeubelbranche. In zijn autobiografie beschrijft hij het ongelooflijke verhaal dat begint als hij als dertiger directeur wordt van de kwakkelende tuinmeubelfabrikant Unimeta in Enschede. Bij zijn ambitieuze pogingen het bedrijf succesvol te maken, wordt hij voortdurend getroffen door tegenslag: de vuurwerkramp vernietigt de hele voorraad, 9/11 haalt een streep door het Amerikaanse avontuur en failliete leveranciers brengen het bedrijf aan de rand van de afgrond.

Ook intern krijgt Frank het te verduren als zijn Engelse verkoper op tragische wijze overlijdt, een mannelijke werknemer zich laat ombouwen tot vrouw en twee collega’s het met elkaar aan de stok krijgen. En ondertussen voert de bank de druk steeds verder op.

Dit waargebeurde verhaal is bijzonder inspirerend en leuk op papier gezet. Frank neemt de lezer mee in zijn (internationale) avonturen en geeft daarin een uniek kijkje achter de schermen waarin alles – ook de successen – op ongelofelijke wijze tot stand komen. Zo wordt een miljoenenopdracht uit Engeland binnengehaald met hulp van meisjes van plezier. Niet volgens het officiële programmaboekje, maar wel effectief. Datzelfde geldt voor een act waarmee de waardering van het bedrijf wordt herzien. Hilarisch!

Het verhaal leert de lezer wat de betekenis is van veerkracht en doorzettingsvermogen in het overwinnen van tegenslag. En dat je (juist) kan ondernemen in moeilijke tijden. Zelfs nadat na vele jaren alsnog het onvermijdelijke gebeurt blijft Frank optimistisch, komt hij met nieuwe ideeën en maakt zichzelf via de herstart onder de naam Bukatchi een waar succesondernemer.

Het boek De rampondernemer is onder andere verkrijgbaar bij bol.com en managementboek.nl.

WIN WIN WIN!

In samenwerking met uitgeverij Pearson verloot demetaal.nl een exemplaar van De rampondernemer. Wat moet je doen om kans te maken op het boek?