Nieuwe havenkraan voor Tata Steel in IJmuiden

Transport van de nieuwe loskraan naar Tata Steel in IJmuiden (Foto Trend Project Poland, Bartosz Bartoszewski)

Als het weerbeeld gunstig blijft, wordt in de loop van volgende week bij Tata Steel in IJmuiden een nieuwe havenkraan afgeleverd voor het lossen van zeeschepen met grondstoffen voor de staalproductie. Het transport is bepaald geen sinecure: de 62 meter hoge, 108 meter lange en 32 meter brede kraan werd op 26 augustus in Polen op een ponton van 100 bij 33 meter geplaatst en is sinds 30 augustus over zee onderweg naar IJmuiden. Na aankomst wordt de kraan aangemeerd in de eigen zeehaven van Tata Steel in IJmuiden. Na het treffen van de nodige voorbereidingen zal de 1.950 ton zware kraan een paar dagen later op de kop van de havenkade worden geplaatst, naast de huidige kranen. De verwachting is dat de loskraan twee maanden later volledig operationeel is. De eigen zeehaven behoort tot de vele sterke punten van het staalbedrijf, dat een ideale ligging combineert met een uitgekiende configuratie van fabrieken, installaties en R&D-faciliteiten waarin aan de ontwikkeling van de nieuwste staalsoorten wordt gewerkt.

“Er zijn in de wereld niet veel staalfabrikanten die over een eigen diepzeehaven beschikken”, aldus Hans van den Berg, directeur van Tata Steel in IJmuiden. “Dat is een van de vele voordelen die wij hebben. Deze haven is een belangrijk onderdeel van het succes van ons bedrijf in IJmuiden. De loskranen vormen het begin van het proces van staal maken. Door te investeren in deze nieuwe, hightech loskraan zorgen we ervoor dat onze haven over ultramoderne faciliteiten beschikt en klaar is voor de toekomst.”

Hightech en duurzaam

De nieuwe loskraan heeft een capaciteit van 3.000 ton per uur (65 ton werklast). Ter vergelijking: de huidige drie loskranen hebben elk een capaciteit van 2.000 ton per uur (40 ton werklast). De kraan is gebouwd conform de laatste stand der techniek op het gebied van geluid en milieu. Zo zit er aan de voorzijde een morsplaat, die over het te lossen schip steekt om materiaal dat uit de grijper valt op te vangen. Sproeiers in de stofschotten kunnen bij droog weer worden geactiveerd. De bunker waarin de grondstoffen kunnen worden gelost is voorzien van stofschotten en stofdeuren. Dit alles om stofverspreiding te voorkomen. De aandrijvingen zijn geluidsarm en energiezuinig, met een systeem dat stroom terug kan leveren aan het elektriciteitsnet. In totaal lossen de kranen in de haven van Tata Steel jaarlijks zo’n 110 tot 120 schepen, goed voor zo’n 14 miljoen ton aan grondstoffen.

Redactie | 04-09-20 | 10:21 | Link




Plaats een reactie